Selangor en Taman Negara

23 juli 2015 - Taman Negara, Maleisië

20 juli

Vandaag een dagje naar Selangor om in de avond de vuurvliegjes te bekijken. Eerst nog een bezoekje aan het ziekenhuis voor Nicholas' been. Gelukkig hoeven we niet meer zoals eerst gezegd om de twee dagen de wond te laten controleren. Maandag 27/07 mogen de hechtingen er gelukkig uit!! We komen aan bij ons hotel en concluderen al snel dat dit hotel niet zo luxe is als de vorige twee. Lekker gegeten bij een tentje in dit stadje. We waren weer een grote attractie, de mensen die hier werken, willen allemaal met ons op de foto. Daarna gaan we op pad naar de vuurvliegjes. Wat was dat bijzonder en mooi! Olivier vond het ook echt magisch! Maar alsof het been van Nicholas nog niet genoeg was, rijdt Janine tegen een steen aan en eindigen we met een klapband langs de weg..... Na een aantal minuten komen van alle kanten mensen uit de buurt op hun motors aangereden om ons te komen helpen. Voordat we iets kunnen zeggen, beginnen ze aan de auto te sleutelen en de reserveband onder de auto vandaan te halen. Eerst vinden we dit niet zo prettig, maar uiteindelijk zouden we er zonder hun hulp geen uur maar misschien wel drie uur hebben gestaan. Niet zo vroeg als gepland liggen we dan doodmoe in bed, bang dat we niet verder kunnen en bang dat ons hele reisschema hierdoor in de soep loopt.

21 juli

Uiteindelijk vertrekken we vroeg in de ochtend om in Kuala Lumpur de auto te laten vervangen. Wat een opluchting! Helaas komen we hierdoor later aan in Taman Negara. Wel na een bijzondere weg met enorm diepe afgronden waarbij de koeien en apen over de weg liepen. Janine krijgt ongeveer een hartverzakking van de smalle weg en de diepe afgronden. Onderweg valt ons op dat veel regenwoud is weggekapt voor palmplantages. Dit is een probleem is Maleisië. De aanwezigheid van palmplantages leidt tot bodemerosie. Maar de mensen verdienen veel geld met bijvoorbeeld palmolie, dus we vrezen dat het kappen niet zal stoppen. Erg zonde van het regenwoud! Ons resort is nog niet zo makkelijk te bereiken. In een lekkere tropische regenbui moeten we onze koffers over veel trappen naar beneden tillen en nog met een gammel bootje de rivier oversteken. We hebben ook zoveel bagage! Maar wat is het prachtig, midden in de jungle! Zodra we de trap op lopen krijgt Isabel nog bijna een mango op haar hoofd, die vers uit de boom valt. In het restaurant van het resort hebben we een buffet. Olivier eet wel 6 borden pasta met kaas en tomatensaus!! 'S avonds doen we een night walk door de jungle met sokken hoog opgetrokken en lange kleding. We zien een door Alex gevonden spin ter grootte van een hand en nog veel meer insecten en planten. Onze gids weet veel van de natuur en beantwoordt geduldig onze vragen. 'S avonds worden we nog uit bed gebeld voor een tapir in de tuin. Deze geniet van de mango's op de grond. Op naar de volgende dag!

22 juli

De volgende activiteit met onze gids: eerst de beklimming van de Bukit Teresek en dan een tour door de jungle naar de Canopy Walk. De Canopy Walk is een brug door de jungle op 47 meter hoogte. De Bukit Teresek is een heuvel dwars door het oerwoud. De weg naar de top van de heuvel is erg steil en dat betekent hard werken, dus zweten, zweten en nog eens zweten. Met 98% luchtvochtigheid klimmen we 6 km lang omhoog voor een fantastisch uitzicht. En wie is de snelste? Olivier! Hierna gaan we een stukje naar beneden en vervolgens de andere kant omhoog voor de Canopy Walk. Het is echt heel hoog en een hele wiebelige brug! Alex met zijn hoogtevrees moest aardig wat overwinnen, maar ook hij heeft het gedaan! Gelukkig krijgen we twee uur de tijd om te lunchen en even uit te rusten, want we zijn kapot na deze wandeling. Lunchen doen we in een van de op de rivier drijvende restaurantjes. Vanaf dit restaurantje worden we opgepikt met de boot en gaan we tegen de stroomversnelling in dieper de jungle in. We gaan de Orang Asli bezoeken. De Orang Asli is een stam in Maleisië, die nog heel primitief en alleen van dingen uit de jungle leeft. De jongens kopen een blowpipe. Dit is het wapen van de Orang Asli voor het jagen. Met de boot gaan we terug. We worden helemaal nat, maar wat een prachtige omgeving!! Na een verfrissende douche gaan we weer op pad naar een drijvend restaurantje. En het eten smaakt weer goed! Morgen vertrekken we richting Cameron Highlands. En niet te vergeten Isabel is jarig op 23 juli!!! 14 jaar alweer!!

23 juli

We staan op en zingen met z'n allen Isabel wakker. Bijzonder om je verjaardag te vieren in de jungle! Janine, Josephine, Alexander en Olivier rennen vast vooruit om de stoel in het restaurant te versieren voor tijdens het ontbijt. De manager spot ons met de vlaggetjes en geeft meteen opdracht aan de rest van het personeel. Iemand komt de tafel versieren met bloemen, de manager zelf doet de vlaggen goed om de stoel en net op tijd zit alles goed, want daar komt Ies al aan! Het hele restaurant zingt 'happy birthday' als ze naar de tafel loopt. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komt de hele groep personeel met voorop de kok met een taartje en kaarsjes Isabel toezingen. Wat super leuk!! Deze aandacht bevalt Isabel goed: ze hoeft maar met d'r vingers te knippen en iemand van het personeel komt aangevlogen met eten. Na het ontbijt pakken we de bagage en gaan we weer met de boot naar de overkant. Gelukkig biedt een jongen aan om ons met bagage en al naar boven te rijden met zijn jeep! Dat scheelt weer wat zweten. Lekker met zijn zevenen in een vijf-persoons auto. Helaas volgt hierop wel een 5 uur lange rit naar Cameron Highlands.

1. Jacqueline:
    23 juli 2015
    Jullie maken wel wat mee
  2. Emmy:
    23 juli 2015
    Gelukkig allemaal goed gekomen!
    Met plezier jullie verhalen gelezen:-)