Belum en Kota Bharu

2 augustus 2015 - Kota Bharu, Maleisië

29 juli

We hoeven pas om 12.00 uit te checken, dus voordat we naar het Belum regenwoud gaan, gaat Nicholas nog even naar de dokter en de rest nog even zwemmen. En niet te vergeten is Oliviers tand eruit! Daarna gaan we 3 uur rijden naar de volgende bestemming. Als we daar aankomen, ziet het er erg leuk uit! Een super mooi meer en ook het regenwoud lijkt indrukwekkend. Helaas blijkt er helemaal niks te beleven... De excursies zijn niet leuk, je kunt nergens anders eten dan in het hotel en we zijn met twee gezinnen de enige gasten. Het plan was om hier twee nachten te blijven en daarna naar Kota Bharu te gaan. Terwijl we de tijd doden met spelletjes Yahtzee overwegen we de opties. We zouden morgen weg kunnen gaan en een extra nachtje in Kota Bharu slapen. Helaas is Pasir Belanda (= Nederland), onze overnachting daar, helemaal volgeboekt en is er geen plek meer om een nacht eerder te komen. Uiteindelijk stuitten we dan op een 5 sterrenhotel met een aantrekkelijke prijs. En er is nog plek!! Morgen gaan we op naar luxe. We eten in het hotel en spelen nog een potje Yahtzee. Maar over de bedden niks te klagen: ze slapen heerlijk!

30 juli

We ontbijten als enige zes en pakken onze spullen in. 3 uur rijden maar Kota Bharu in het oosten van Maleisië. Snel op pad dan maar richting ons mooie hotel Perdana in Kota Baruh. Een groot deel van de rit gaat door het Belum regenwoud. Wat prachtig!! Echt dicht bebost. Geen palmplantages zoals op weg naar de Taman Negara. Genieten dus. Olivier knapt tijdens de rit behoorlijk af en zegt dat hij het koud heeft en last van zijn buik. Arme ziel!! Zodra we het hotel zien valt onze mond open: wat een mooi gebouw!! En de kamers zijn super luxe. Er is ook een zwembad, een sauna en zelfs een jacuzzi! Dit was een goede keuze! Wel wat minder goed nieuws: Olivier kan bijna niet op zijn beentjes staan van ellende. Hij gaat meteen op bed liggen en blijkt 39 graden koorts te hebben. Wat een zielig hoopje. Hij krijgt ook last van diarree en huilt van de buikpijn. Janine blijft de hele middag met hem op de kamer, Nicholas gaat naar de kliniek op loopafstand ter controle van zijn wond en de 3 kids gaan heerlijk relaxen in een het prachtige zwembad. Nicholas krijgt van ziekenhuis nog meer pillen (hij zit nu op 16!! pillen per dag). In de avond gaan de 3 kids met Nicholas eten bij een tentje dichtbij het hotel en brengen een hapje eten voor Janine mee. Met Olivier gaat het alleen maar slechter. Na een hele onrustige nacht met een van de koorts gloeiende Olivier en na heel wat wc bezoekjes wordt het eindelijk ochtend.

31 juli

Olivier voelt minder warm. Joepie! 37.5. Dat ziet er goed uit. De roomservice brengt hem toast met boter en suiker. Dat gaat er wel in.
De andere kids springen na het ontbijt in het zwembad, Nicholas gaat naar de kliniek en Janine blijft bij Olivier op de kamer.  Voordat we kunnen vertrekken willen een 5 tal meisjes die in het hotel werken met Alexander op de foto. En er wordt weer aardig wat gegiecheld door die meisjes. Rond 15 uur verrekken we naar Pasir Belanda Resort. Wat heerlijk maar 10 minuutjes rijden. De reis gaat voorspoedig. Pasir Belanda ligt op een geweldige plek: aan een rivier en midden in het Maleisische dorpse leven. Heel kleinschalig (6 houten huisjes). De eigenaar is Nederlands. Hier zullen we 2 nachten blijven. Lekker meteen naar het zwembad. Olivier voelt zich wat slapjes maar gaat toch mee zwemmen. Het doet hem goed. Er is een mogelijkheid om te dineren bij de buurvrouw van Pasir. Dat gaan we zeker doen. Om 19 uur worden we verwacht. Wat een heerlijke maaltijd krijgen we! Olivier blijkt toch weer koorts te hebben (38.5) en ook de meiden klagen over buikpijn. Allemaal vroeg naar bed dus!!

1 augustus

Na heerlijk te hebben geslapen op naar het ontbijt. Daar hebben we allemaal naar uitgekeken: zelfgebakken brood met hagelslag. Ook Olivier, die zich veel beter voelt dan de dagen ervoor, heeft zin in zo'n boterhammetje! We ontbijten bij de rivier. En het is heerlijk. We besluiten fietsen te huren en de omgeving per fiets te verkennen. Het oosten van Maleisië is erg islamitisch dus met de kleding moeten we wel rekening houden. Onderweg veel bekijks natuurlijk. Iedereen zwaait naar ons, lacht en roept hallo. Vooral de kinderen die we tegenkomen. De meiden hebben hemdjes aan met een lange broek. Veel aandacht van jongens en mannen. Ze zijn echt niets gewend hier. We fietsen langs heel armoedige huisjes, wat een leven! Op een gegeven moment, als we van de bewoonde wereld af zijn, worden we een tijd gevolgd door een busje met een man erin die erg naar ons/de meiden kijkt. Ook rijden er mannen op brommers om ons heen. Nicholas heeft er geen goed gevoel bij en we besluiten snel terug te fietsen richting de bewoonde wereld. Jammer hoor, maar wel verstandig. We eten onderweg wat lekkere hapjes en drinken een coconutshake en drinken een knaloranje drankje van icetea met honing en melk. Na ongeveer 4 uur fietsen zijn we weer terug bij Pasir Belanda. We nemen een duik en rusten lekker uit.
's Avonds weer eten bij de buurvrouw en daarna nog wat lezen en naar bed. Morgen gaan we eerst de huurauto inleveren en daarna met 2 taxi's richting Kuala Besut. Vanaf daar vertrekt de jetty richting de  Perhentians. Daar blijven we vier nachten. Onze laatste bestemming! En waarschijnlijk zonder Wifi......help ;))

1. Jacqueline:
    2 augustus 2015
    Jullie maken echt van alles mee maar de vrouwen blijken toch overduidelijk het sterke geslacht te zijn
  2. Terence Franssen`:
    8 augustus 2015
    Zo net terug van vakantie en net even bijgelezen. Wat een super leuke verhalen hebben jullie geschreven en wat hebben jullie ontzettend veel gedaan! En ook zoveel meegemaakt. Respect :-). Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en geniet nog maar even lekker na.