Cameron Highlands en Ipoh

26 juli 2015 - Cameron Highlands, Maleisië

23 juli

Na een spoedig verlopen reis komen we aan in Gerard's Place, ons bed and breakfast in Tanah Rata in Cameron Highlands voor twee nachten. Wat een super plek! Heel mooi uitzicht, een groot appartement en een hele aardige eigenaar. Ze vertelt ons meteen alles over de buurt en helpt ons met de bagage. Na een half uurtje bieden ze ons aan om ons met hun Landrover naar een café te brengen om Isabels verjaardag te vieren. Het is een heel gezellig café met heerlijke taart, thee en scones. De Cameron Highlands is Engels georiënteerd. Ook staat de Cameron Highlands bekend om zijn theeplantages. Na de taart en thee lopen we een stukje naar beneden om Tanah Rata verder te ontdekken. Het is een klein stadje met veel restaurantjes. Isabel mag er één uitkiezen om te eten voor haar verjaardag. Het wordt 'the Curryhouse'. Later horen we dat dit het beste restaurant is. Olivier krijgt hier zijn welverdiende pizza margharita. De rest eet lekker Indiaas. Als we weer in het appartement komen, staan daar een zelfgebakken worteltaart en een doosje aardbeien klaar. Van de eigenaar gekregen voor Isabels verjaardag! Na de taart en aardbeien gaan we slapen.

24 juli

Een hele dag met een gids op pad! We staan vroeg op. Onze gids komt ons ophalen met zijn Landrover. Een hele leuke, gezellige man die veel weet over de natuur en de omgeving. We beginnen met een tocht naar een bergtop, de Mt. Brinchang, één van de hoogste bergen van Maleisië. Vanuit hier kun je ook Indonesië zien. Onderweg stoppen we bij de oudste theeplantage met een Schotse vrouw als eigenares. We lopen wat tussen de plantages door en de gids vertelt over het proces van thee maken. We hebben dikke lol want de paadjes zijn steil, glibberig, smal en de planten maken krassen op onze benen. Hierna rijden we verder door naar de top. Wat een vreselijke weg! Overal gaten en hobbels en zo steil! Gelukkig rijden we in een Landrover en niet in onze eigen Toyota. We zitten op de hoogte van de wolken! Helaas is het erg bewolkt dus hebben we geen goed uitzicht. Alleen maar wolk namelijk... Vervolgens rijden we weer een stukje naar beneden over dezelfde hobbelige weg en gaan we naar Mossy Forest, een prachtig, sprookjesachtig bos. Het is een geklim en we moeten oppassen dat we niet uitglijden door de modder, maar wat is dat het waard! De bomen zijn allemaal bedekt met mos en de grond waar je op loopt, voelt op sommige plekken als een trampoline. Het veert helemaal mee! De gids legt uit dat dit komt doordat er allemaal lagen wortels van planten over elkaar heen zijn gegroeid, niet verticaal, maar horizontaal. We klimmen en klauteren ongeveer een uur. Met onze schoenen helemaal onder de modder en hier en daar een modderstreep komen we dan Mossy Forest uit. Iedereen vond het echt leuk! Onze volgende stop is bij de theefabriek van 'BOH'. Dit is het beroemdste theemerk van plantages in Maleisië en staat voor: Best Of Highlands. We nemen een kijkje in de fabriek en onze gids legt uit hoe het van blad tot thee wordt gemaakt. Hierna lopen we een beetje rond en kopen we verschillende soorten thee. In het restaurant met mooi uitzicht over de theeplantage eten we heerlijke taart met natuurlijk een kopje thee. Na het eten gaan we voor een tweede keer naar de winkel om nog een lading thee te kopen. Alsof we nog niet genoeg hadden. Als laatste deze dag brengen we een bezoekje aan de vlindertuin. Niet heel bijzonder, maar toch leuk om te zien. Er waren verschillende soorten kevers, spinnen, slangen, schorpioenen en vlinders. De gids zet ons weer af bij Gerard's Place en we nemen even twee uurtjes rust in het mooie appartement, ook weleens lekker! Inmiddels is de stapel was hoog opgelopen en Jay, de eigenaresse, brengt het gelukkig voor ons naar een wasserette. Wat een schat! Na een verse fruitshake, ploffen we neer op het terras van een Japans restaurant. Zoals wel vaker zijn de medewerkers erg van ons Nederlanders onder de indruk. De jongens stelen de show. De drie Japanse meisjes van het restaurant kunnen niet stoppen met giechelen en blijven maar glimlachen. Alex flirt erop los! Wat hebben we gelachen. De jongens hebben een discussie over wie van de drie nu de knapste is. Alex vraagt zelfs wat voor baby er uit een Japans meisje en Nederlandse jongen komt. Als we afrekenen, krijgen de jongens koekjes mee van ze en maken we een foto met de jongens en de drie Japanse serveersters. Ook zij willen de foto hebben en we wisselen dus instagram accounts uit. Weer drie volgers erbij! Na een ijsje vertrekken we weer naar ons appartement. Morgen door naar Ipoh.

25 juli

Vandaag een dagje en nacht Ipoh. Deze stad staat bekend om zijn lekkere eten, maar verder is er niet zo veel te doen. Wel heb je rondom de stad grottempels. Op weg naar Ipoh hebben we er een bezocht, de Sam Poh Tong Grottempel. Ons hotel, French Hotel, valt goed in de smaak en is lekker luxe! Voor lunch eten we het bekendste gerecht: kip met rijst of noodles en verse taugé. Ook wel Chicken Sprout Beans genoemd. De menukaart is in het Chinees, dus we hebben geen idee wat er staat, maar gelukkig is er maar één gerecht en één vraag: rijst of noodles? Heeeerlijk! Jammer genoeg zien we als we onze handen gaan wassen zes grote tonnen met drijvende dode volledige kippen. Iets minder smakelijk... Na wat lopen, ziet Isabel opeens een diertje wegschieten. Met z'n allen gaan we kijken wat het is. Het volgende moment schiet er een rat langs onze voeten. En niet lang daarna nog een. De meiden gillen het uit! De mensen in de auto's die ernaast wachten voor het stoplicht komen niet bij van het lachen. We zijn ook zo'n beetje de enige toeristen. We drinken nog een kopje koffie in een hele leuke tent en we kopen wat souveniertjes. Voor het avondeten kiezen we dit keer voor gewoon een westers restaurantje. Ook weer super hip! Terwijl Isabel, Josephine, Alexander en Nicholas nog een half uur voor sluitingstijd een shopping mall binnenrennen, gaat Olivier lekker slapen. De shopping mall is een hele belevenis. We zijn bijna de enige klanten en ook daar weer een bezienswaardigheid voor het personeel. Na wat snelle koopjes worden we verzocht de winkel uit te gaan, want ze willen sluiten. Het personeel staat als een afscheidscomité ons uit te zwaaien. Ook dit was weer enorm lachen! Morgen gaan we naar Penang, een eiland, maar morgenochtend eerst nog naar een Orang Oetan opvang. We hebben er zin in!